Rear Window (1954)
Regizor: Alfred Hitchcock
Actori: James Stewart, Grace Kelly, Thelma Ritter, Raymond Burr, Wendell Corey
Gen: Mister, Thriller
"That's no ordinary look. That's the kind of look a man gives when he is afraid somebody might be watching him."
Am
văzut acest film de cel puțin zece
ori și încă l-aș reviziona. Rear Window, unul dintre cele mai bune filme ale marelui
regizor britanic Sir Alfred Hitchcock, i-a adus pe marele ecran pe James
Stewart, unul dintre cei mai îndrăgiți actori americani, și pe superba Grace
Kelly, care este memorabilă în fiecare scenă.
Filmul spune povestea unui fotograf de succes L.B. Jeffries
(James Stewart), care și-a rupt piciorul în urma unei curse auto la care asista
și care începe să-și spioneze vecinii din inconfortabilul său scaun cu rotile.
Aproape zilnic, el este vizitat de Stella (Thelma Ritter, care a jucat foarte
bine, deși a fost doar un personaj secundar), o asistentă, care vine să-l ajute
cu problemele musculare și de către frumoasa lui prietenă Lisa Fremont (Grace
Kelly). Ei sunt împreună, dar Jeffries are îndoieli destul de mari cu privire
la căsătorie, deoarece Lisa are o viață socială străină unui bărbat care se
întreține călătorind în țări din lumea a treia. De asemenea, el vede căsătoria
ca un concept ce-l va face să renunțe treptat la tot, inclusiv la munca, pe
care o iubește.
Sufrageria lui Jeffries are deschidere spre curtea
interioară a blocurilor, motiv pentru care acesta își pierde timpul folosind
telescopul sau camera pentru a-și urmări vecinii. Sunt multe caractere tipice
în apartamentele pe care acesta le vede: o tânără dansatoare, care exersează în
fiecare dimineață, un cuplu proaspăt căsătorit, un muzician, care din punctul
meu de vedere nu este apreciat, și o femeie singuratică și tristă cu ceva
probleme medicale. Dar persoana cea mai urmărită este Thorwald (Raymond Burr), soțul
unei femei bolnave.
Apoi într-o noapte Jeffries asistă la o ceartă între cei
doi. După ce se trezește din cele câteva ore de somn, îl vede pe Thorwald
părăsind apartamentul cu o valiză și revenind de trei ori. Atunci protagonistul
se întreabă: De ce ar părăsi un bărbat apartamentul cu o valiză într-o seară
ploioasă, și să revină și de trei ori? A doua zi, acesta remarcă faptul că
soția lui Thorwald a dispărut și se gândește că ea a fost ucisă de soț, care ar
fi scăpat de cadavru în seara precedentă.
De acum înainte, Jeffries începe să caute soluții în
rezolvarea problemei: îi cere ajutorul un vechi prieten, detectiv, și prietenei
sale, Lisa, care joacă un rol major în poveste. Filmul este unul care a reușit
să rămână în istoria cinematografiei datorită unei povești care menține permanent
publicul în tensiune, suspans, și, bineînțeles, datorită cinematografiei,
regiei, scenariului, care au construit un cadru și o atmosferă demnă de un film
al lui Alfred Hitchcock, și nu în ultimul rând coloanei sonore, care a fost și
ea la înălțime (vreau să menționez cântecul realizat pentru personajul Lisei,
care este foarte bun și pe care l-am ascultat încontinuu după ce am văzut
filmul). Despre acest film se poate vorbi foarte mult, de la analiza cadrelor,
pănâ la cea a fiecărui personaj, să nu mai zic și de parte de tehnică a
filmului.
În final vreau să vă recomand cu toată căldura acest
film, care din punctul meu de vedere este unul dintre cele mai bune filme ale
cinematografiei, care pare destul de simplu, dar care este mult mai complex.
Rear Window (1954) trebuie văzut de toți iubitorii filmului.
Comentarii
Trimiteți un comentariu