Rear Window (1954)


Regizor: Alfred Hitchcock

Actori: James Stewart, Grace Kelly, Thelma Ritter, Raymond Burr, Wendell Corey

Gen: Mister, Thriller


"That's no ordinary look. That's the kind of look a man gives when he is afraid somebody might be watching him."


Am văzut acest film de cel puțin zece ori și încă l-aș reviziona. Rear Window, unul dintre cele mai bune filme ale marelui regizor britanic Sir Alfred Hitchcock, i-a adus pe marele ecran pe James Stewart, unul dintre cei mai îndrăgiți actori americani, și pe superba Grace Kelly, care este memorabilă în fiecare scenă.

 

Filmul spune povestea unui fotograf de succes L.B. Jeffries (James Stewart), care și-a rupt piciorul în urma unei curse auto la care asista și care începe să-și spioneze vecinii din inconfortabilul său scaun cu rotile. Aproape zilnic, el este vizitat de Stella (Thelma Ritter, care a jucat foarte bine, deși a fost doar un personaj secundar), o asistentă, care vine să-l ajute cu problemele musculare și de către frumoasa lui prietenă Lisa Fremont (Grace Kelly). Ei sunt împreună, dar Jeffries are îndoieli destul de mari cu privire la căsătorie, deoarece Lisa are o viață socială străină unui bărbat care se întreține călătorind în țări din lumea a treia. De asemenea, el vede căsătoria ca un concept ce-l va face să renunțe treptat la tot, inclusiv la munca, pe care o iubește.

 

Sufrageria lui Jeffries are deschidere spre curtea interioară a blocurilor, motiv pentru care acesta își pierde timpul folosind telescopul sau camera pentru a-și urmări vecinii. Sunt multe caractere tipice în apartamentele pe care acesta le vede: o tânără dansatoare, care exersează în fiecare dimineață, un cuplu proaspăt căsătorit, un muzician, care din punctul meu de vedere nu este apreciat, și o femeie singuratică și tristă cu ceva probleme medicale. Dar persoana cea mai urmărită este Thorwald (Raymond Burr), soțul unei femei bolnave.

 

Apoi într-o noapte Jeffries asistă la o ceartă între cei doi. După ce se trezește din cele câteva ore de somn, îl vede pe Thorwald părăsind apartamentul cu o valiză și revenind de trei ori. Atunci protagonistul se întreabă: De ce ar părăsi un bărbat apartamentul cu o valiză într-o seară ploioasă, și să revină și de trei ori? A doua zi, acesta remarcă faptul că soția lui Thorwald a dispărut și se gândește că ea a fost ucisă de soț, care ar fi scăpat de cadavru în seara precedentă.

 

De acum înainte, Jeffries începe să caute soluții în rezolvarea problemei: îi cere ajutorul un vechi prieten, detectiv, și prietenei sale, Lisa, care joacă un rol major în poveste. Filmul este unul care a reușit să rămână în istoria cinematografiei datorită unei povești care menține permanent publicul în tensiune, suspans, și, bineînțeles, datorită cinematografiei, regiei, scenariului, care au construit un cadru și o atmosferă demnă de un film al lui Alfred Hitchcock, și nu în ultimul rând coloanei sonore, care a fost și ea la înălțime (vreau să menționez cântecul realizat pentru personajul Lisei, care este foarte bun și pe care l-am ascultat încontinuu după ce am văzut filmul). Despre acest film se poate vorbi foarte mult, de la analiza cadrelor, pănâ la cea a fiecărui personaj, să nu mai zic și de parte de tehnică a filmului.

 

În final vreau să vă recomand cu toată căldura acest film, care din punctul meu de vedere este unul dintre cele mai bune filme ale cinematografiei, care pare destul de simplu, dar care este mult mai complex. Rear Window (1954) trebuie văzut de toți iubitorii filmului.


Comentarii